Nå kan du teste Narvik kommunes kunstige intelligens!

IT-konsulent Andreas Dyrøy Jansson i Narvik kommune tilbringer arbeidsdagen i disse dager i servicetorget på rådhuset i Narvik. Med seg har han roboten - "Chatbot'en" han har brukt det siste halve året på å utvikle og programmere. Nå trenger nemlig roboten erfaring i å prate med folk!

Meningen er at roboten skal rulles ut for å hjelpe innbyggere til å både utføre og finne frem til forskjellige tjenester og informasjon man kan gjøre digitalt på Narvik kommunes hjemmeside. Før roboten kan lanseres må den testes, helst med andre spørsmål enn det utvikleren selv har brukt så langt.

– Chatbot-teknologi i Narvik kommune er i en startfase innen digitalisering ved bruk av kunstig intelligens og vi planlegger å benytte teknologien både eksternt mot innbyggere for bedre tjenester og internt for bedre samhandling. Systemet skal «læres opp» og vil ikke være tilgjengelig med det første for kommunens innbyggere da lansering vil skje senere. Når vi nå satser på KF Chatbot, er dette et skritt mot en mer digitalisert og effektiv hverdag sier, Per Jakobsen, Enhetsleder IT Drift og Utvikling i Narvik kommune.

Samfunnskontakt og Service bistår Andreas i denne testperioden slik at kunder som kommer til servicetorget og som har relevante spørsmål som kan være aktuelle for Chatbot'en, blir forespurt om de ønsker å være med på å teste chatbot'en med en "utspørring" og deretter loset over til Andreas for nærmere bistand.

Kontaktpersoner:
Per Jakobsen, enhetsleder IT Drift og Utvikling - 907 59 160