Milepæl for Ballangen kommune

Før helgen var det lærerne selv som satt på skolebenken i Ballangen kommune.

Anledningen er en stor investering Ballangen kommune nettopp har gjennomført - 330 Chromebooks til lærere og elever:

- Fredag 5. april 2019 blir for all fremtid stående som en viktig milepæl for Ballangen kommune i vår kvalitetsutvikling, også på læringsverktøyene, for elever og lærere på Ballangen skole, sier rådmann i Ballangen kommune, Knut Einar Hanssen.

Ballangen kommune går over til “Google for Education”, og investerer samtidig 1-1 i Chromebooks for både lærere og elever fra 1. klasse til og med ungdomsskolen.

Tysfjord, Narvik og Ballangen kommuner legges alle ned, og en ny kommune bygges opp fra grunnen av - nye Narvik kommune.

Fra 1. januar 2020 bor vi alle i det som skal bli nye Narvik kommune. Den kommunen er ikke bygd ennå. Det arbeidet pågår nå.

I forbindelse med kommunesammenslåingen er det vedtatt at den nye kommunen skal som hovedprinsipp bruke IT-løsningene og systemene til dagens Narvik kommune. Det betyr at Ballangen kommune nå kan dra nytte av erfaringer både skolene i Narvik og IT-avdelingen til Narvik kommune har gjort seg over flere år, med Google Education.

- I Narvikskolene er konseptet med Google, Google Classroom og Chromebooks vel gjennomprøvd og implementert for lærere og elever. Det er derfor svært nyttig å kunne gjennomføre et opplegg der vi kan ta i bruk det vi har erfart og lært i Narvik kommune i Ballangen kommune når vi nå arbeider med å opprette nye Narvik kommune, sier Viggo Fedreheim.

Viggo Fedreheim på IT Drift og Utvikling i Narvik har hatt en styrende hånd med Googles produkter og systemer i skolesektoren i Narvik, og nå Ballangen kommune.

Lotte Simonsen, lærer på Skistua skole i Narvik, har tatt sertifikasjon som pedagog som vet hvordan man bruker Googles verktøy i klasserom. Lotte Simonsen og Viggo Fedreheim arrangerte kursdagen for lærerne i Ballangen. Hele kurset ble streamet til forskjellige møterom i både Ballangen og Narvik, for å gi flest lærere anledning til å fylle på med kunnskap. Lederen for Googles Education avdeling Grainne Rietveld åpnet kursdagen, og deltok på streaming fra Nederland.

- Lærere er kjekke elever, som alltid har mange spørsmål. Dette er et bra system for både lærere og elever, og man kan bruke det i mange sammenhenger i undervisningen. For å ha nytte av et slikt system er det viktig at det tas i bruk, og da må også lærerne kunne bruke det. Satsingen Ballangen nå gjennomfører er imponerende, sier Lotte Simonsen.

- Dette har vi ventet lenge på og gledet oss veldig til. Alle ansatte har fått egen Chromebook, så nå skal det bli gøy å utforske mulighetene. Det blir lettere både å kommunisere og dele med hverandre. Dette vil gjøre hverdagen vår mye enklere. Undervisningen vår blir også mer i tråd med nye læreplaner, sier Marit Edvardsen, rektor på Ballangen skole.

Rektor Marit Edvardsen  trekker frem både fagressurser for både elever og lærere og digitale verktøy som timeplanlegging.

- Vi går fra å måtte skrive oss opp på en liste for å kunne bruke datarommet til å kunne pakke ned hele datarommet. Vi  kan bruke det som et ekstra klasserom, grupperom eller kanskje et musikkrom, sier Marit Edvardsen.

IT Drift og Utvikling i Narvik planlegger i samarbeid med Ballangen kommune kurs for barnehageansatte i begynnelsen av mai, og kurs for resten av de ansatte i Ballangen kommune i løpet av mai.