Lokalt råd opprettet - gir mulighet for å søke lokale prosjektmidler.

Mandag denne uken har kultur- og folkehelsekoordinator i Evenes kommune, Unn-Kristin Laberg, og enhetsleder for kultur i Narvik kommune, Lena Hope, møttes i Bjerkvik for et oppstartsmøte i Ofoten lokalråd for Bodø2024.

Samarbeidet mellom kommunene er nå påbegynt, og veien planlegges videre i forbindelse med Bodø2024 og det regionale rådet som Narvik og Evenes begge inngår i.

Bodø2024 vil utlyse regionale og lokale midler i hele Nordland for lag, foreninger og prosjekter som ønsker å bidra lokalt under kulturåret 2024, og som helst skal vare videre i flere år. Kulturmidlene tildeles de lokale rådene i Nordland, som settes sammen av flere kommuner. Disse midlene tildeles videre til målgruppen av søkere lokalt av hvert råd.

Klikk for stort bilde

Bodø2024 har satt av midler til støtte for lokale prosjekter i hele Nordland, og Ofoten lokale råd vil av dette kunne tildele til de som ønsker å starte kulturprosjekter i vårt område.

Neste uke avholdes møte mellom Bodø2024 og alle lokale råd angående veien og arbeidet videre. Det vil så bekjentgjøres på hjemmesiden til Narvik og Evenes kommune med det samme midlene kan søkes på her, hvem kan søke, og hva kan det søkes til.

Bodø2024 er det største kulturprosjektet i Norge på over 10 år, og det største i Nord-Norge noensinne.
Formålet med Europeisk Kulturhovedstad er å bringe Europas befolkning sammen – med kultur som virkemiddel.
Flere engasjerer seg i arbeidet for å skape engasjement, og Visit Narvik er også av de sterkt involverte fra vår region. Narvik kommune og Kultur har også engasjert seg i Ung2024, ungdomsdelen av Bodø2024, der leder for Ung Fritid, Gro Klingenberg, er ambassadør og kontaktperson.