Kulturkonferanse i Nord

Imponerende konferanse arrangert av ungdommen selv.

Tirsdag denne uken ble Kulturkonferanse i Nord - Meeting Point 2024 arrangert som en del av Vinterfestuka. Meeting Point er en viktig dialogarena mellom ungdom og aktører i kulturbransjen, og i år var fokuset på temaene medvirkning, mangfold og markedsføring. Hvordan kunne disse temaene bli bedre representert enn ved at ungdommene selv sto for hele planleggingen og gjennomføringen av konferansen?

Konferansen er et resultat av et samarbeid mellom Narvik kommune, Musikk i Nordland, UNG2024 (Bodø 2024) og Vinterfestuka.

Som helt nytt i år var det ungdommen selv som ledet oss gjennom dagen. Dagens konferansierer var Emma-Sofie Olafsen fra Ungdommens fylkesråd og samisk representant Johanna Høgbakk Sarre. Kasper Roman Øien var ansvarlig for ulike aktiviteter som virkelig løftet engasjementet og energien blant publikum. Med seg på laget hadde de stylisten Erlend Elias Bragstad og bryteren Fritz Aanes, kjent fra podkasten og snapshowet "Homsen & Bomsen".

En ressursgruppe på 15 ungdommer har jevnlig møttes for å planlegge konferansen, og det var tydelig at alle delene av programmet var gjennomtenkt og nøye planlagt. Dette vitner om engasjement og kreativitet blant ungdommene, som virkelig bryr seg om kulturlivet i byen. Ungdommene har deltatt på ulike workshops og arbeidsmøter i forkant av konferansen, med workshop-fasilitering fra Rebekka Brox Liabø, som har vært en viktig bidragsyter.

Konferansen samlet rundt 200 deltakere på Grand Royal Hotel tirsdag. Blant deltakerne var både ungdommer og aktører i kulturbransjen fra hele regionen, med representasjon fra Narvik kommune ved enhet Kultur og politiske representanter fra både Narvik, fylket og Stortinget.

Årets program

Statssekretær Even Aleksander Hagen (Ap) fra Kultur- og likestillingsdepartementet holdt åpningsinnlegget, hvor han fremhevet viktigheten av tilhørighet, spesielt i dagens verden, og roste årets hovedtemaer.

-I tyngre tider trenger vi mer kultur, Even Aleksander Hagen.

Statssekretær i Kulturdepartementet, Even-Aleksander Hagen - Klikk for stort bildeStatssekretær i Kulturdepartementet, Even-Aleksander Hagen Ingjerd Leiros

Utover dagen fikk deltakerne høre innlegg fra representanter for Festspillene i Nord-Norge, Bodø2024, Kulturtanken og Rebekka Brox Liabø som presenterte prosjektet ¨Hær e æ¨. Alle foredragsholderne hadde fokus på ungdom som målgruppe og hvordan man kan løfte frem barn- og ungdommens stemme i kulturlivet.

I tillegg til foredrag og aktiviteter i programmet var det en rekke musikalske innslag og en personlig videohilsen fra Petter Stordalen.

Bragstad og Aanes deltok gjennom hele dagen og delte sine erfaringer om tilhørighet, kultur og det å ha troen på seg selv. Erlend Elias påpekte at teater hadde vært helt avgjørende for han for å føle tilhørighet da han kom tilflyttende til byen som ung.

-Jeg tror kultur er den sterkeste brobyggeren, Erlend Elias Bragstad.

Erlend Elias Bragstad og Fritz Aanes - Klikk for stort bildeErlend Elias Bragstad og Fritz Aanes Ingjerd Leiros

Dagen ble avsluttet med paneldebatt mellom ungdom og ulike kulturaktører. Dette var nok et kreativt innslag som inkluderte både akrobatikk og introteater.

¨Sofadebatt¨ mellom ungdom og ulike kulturaktører. - Klikk for stort bilde¨Sofadebatt¨ mellom ungdom og ulike kulturaktører. Ingjerd Leiros

Klar tale fra ungdommen

Det er tydelig at ungdommen ønsker å bli hørt i saker som angår dem. De håper at konferansen vil bidra til bedre medvirkning og inkludering når avgjørelser skal tas angående kulturlivet i regionen. Konferansen tydeliggjorde at ungdom er fulle av kreative ideer og ambisjoner, og de ønsker å bli lyttet til.

-Spør en ungdom når du skal arrangere et kulturarrangement, uttalte flere ungdommer seg under en gruppeoppgave.

Det er ikke alltid de voksne vet hva de unges behov er. Derfor er det viktig å ønske å forstå, møte de unge der de er og invitere til åpne dialoger. Dette var et gjennomgående tema under konferansen.