Julegranene skal lyse - digital tenning av julegrana i år!

Fra venstre: Svein Erik Kristiansen i Narvikregionen Næringsforening, ordfører Rune Edvardsen, Stig Pettersen, gartner hos Veg og Park, og Rune Dahl og Morten Koster Martinussen på FremoverLab.2020 er et annerledes år på mange måter. Også tenningen av julegranene i Narvik kommune blir annerledes i år.

Tidligere år har starten på advent blitt markert med sang, dans rundt julegrana - og mye folk samlet rundt julegranene.

Det lar seg ikke gjøre i år.

Første søndag i advent har Narvik kommune, Fremover og Narvikregionen Næringsforening gått sammen om å arrangere tenningen av julegrana i sentrum av Narvik. I år blir det ikke et fysisk arrangement, men et digitalt.

Den digitale tenningen av julegrana publiseres på Fremover, sosiale medier og Narvik kommunes hjemmeside søndag formiddag klokken 10.00.

Alle julegranene rundt i Narvik blir tent innen tidlig søndag morgen, uten egne arrangementer.

Narvik kommunes Veg og park har sørget for julegraner plasser i sentrum av Narvik, Ballangen, Ankenes, Bjerkvik og Kjøpsvik. Alle julegranene er selvfølgelig utstyrt med lys.

- Juletida betyr mye for oss alle, og noe av det som betyr mest er å samles med familie og venner. Jula i år blir annerledes, men julegranene rundt om i Narvik skal selvfølgelig lyse! sier ordfører Rune Edvardsen.

- Heller enn å samles rundt julegrana håper vi alle kan ta seg en spasertur i løpet søndag eller senere i advent. Alle julegranene i år er spesielt fine, og jeg kan nesten garantere julestemning bare med et blikk, sier ordfører Rune Edvardsen.

- En digital julegrantenning er noe nytt, men på søndag blir det altså digital julegrantenning, både Fremover.no og på Facebook, sier Morten Koster Martinussen, markedssjef i Fremover.

- Vi kan ikke samle oss alle sammen, men det er fortsatt mange av tradisjonene vi kan gjennomføre. Julegranene betyr mye for julestemningen, og den må vi ta vare på. Butikkene i hele kommunen blir også å pynte til jul, og vi håper så mange som mulig tar julehandelen lokalt i år, sier Svein Erik Kristiansen i Narvikregionen Næringsforening.