Informasjon fra rådmann om karantene

Lars Skjønnås, rådmann. I dag 20. mai valgte vi å sende et begrenset antall ansatte på rådhuset i Narvik i ventekarantene hjemme. De ansatte har arbeidssted på rådhuset i Narvik, men har ikke direkte kontakt med publikum.

Vi gjør dette fordi en ansatt på rådhuset er nærkontakt til en person som har testet positivt på covid-19.

Det er altså en ansatt som er nærkontakt til et positivt tilfelle av koronavirus, og er nå i smittekarantene. Da skal samtidig et antall personer gå i ventekarantene, de er altså nærkontakt til en person som nå er i smittekarantene. Vi gjør dette for å være føre var.

Allerede er et stort antall kommunalt ansatte på hjemmekontor, som en følge av at Narvik kommune nå er risikonivå 2. Risikonivå betyr ganske enkelt at vi alle må være mer oppmerksom på eventuelle symptomer, være generelt mer forsiktige, og ta i bruk hjemmekontor der det er mulig.

Vi forteller om dette fordi vi mener det er viktig å være åpen om tiltakene vi iverksetter, både som arbeidsgiver og som kommunal myndighet. I tiden fremover vil slike situasjoner kunne være en del av hverdagen vår.

Det behøver ikke være fordi noen ikke har fulgt smittevernregler eller forholdsregler nøye nok. Smitte sprer seg, og vi er alle utsatt.

Akkurat nå har vi et lokalt utbrudd vi jobber med å få kontroll på. Det viktigste vi kan gjøre nå er å redusere antall nærkontakter, og ta en koronatest hvis vi opplever symptomer eller er syk.

Lars Skjønnås, rådmann