I sommer har 20 ungdommer hatt en spesiell sommerjobb på sykehjemmene i Narvik!

I juni, juli og august har rundt 20 ungdommer vært ansatt på sykehjemmene i Narvik kommune. Arbeidsoppgavene varierer fra lesepartner, samtalepartner gåturer, musikk og sang, blant annet.

Hvert år gir Nordland Fylkeskommune sammen med Ungdommens fylkesråd lønnstilskudd for å få ungdom ut i sommerjobb. Tilskuddet har bidratt til at Narvik kommune har kunnet ha 20 ungdommer i sving på sykehjemmene i Narvik i sommer.

2020 er et annerledes år for alle, og kanskje spesielt for de som bor på sykehjem. Av smittevernhensyn har det vært både besøksstans og nå restriksjoner på gjennomføringen av besøk.

Ungdommene er mellom 13 og 17 år, og gjør alt, unntatt pleie. Sommerjobbene kommer på toppen av vanlige ordninger med sommervikarer.

- Tilbudet er så bra at vi henter inn flere ungdommer enn vi får tilskudd for, sier kommunalsjef for Omsorg og mestring i Narvik kommune, Heidi E. Laksaa.

- Dette handler om livskvalitet, spesielt når det har vært lite besøk og restriksjoner. Samtidig håper vi at dette kan være med å motivere ungdom til å ta helsefaglig utdanning, sier kommunalsjef Laksaa.

Ungdommens formelle titler er Livsgledeassistenter, og oppgaven har vært å gjøre en forskjell for beboerne.

- Dette var et viktig prosjekt å støtte for hele fylkesrådet, og et tilskudd mange kommuner har fått, sier Mona Nilsen, gruppeleder for Arbeiderpartiet på fylkestinget i Nordland.

Hun besøkte Furumoen og de fire ungdommene som har jobbet der i sommer for å høre deres erfaringer.

Gunn Thomassen på Furumoen skryter av ungdommene som har vært på Furumoen i sommer.

- Plutselig har jeg sett flere eldre barfot i gresset eller på tur i friluft. Alle ting vi gjør hele tiden, men livsgledeassistentene gjør at de eldre oftere kommer ut. Å få se ungdommene mestre og lykkes med sine egne mål har vært veldig positivt, sier Gunn Thomassen på Furumoen.

Ungdommen selv forteller om en strålende sommer, og nøler ikke med å anbefale en jobb innen helse.

- Det har vært veldig koselig, og lærerikt, sier Frida Smedseng (17).

De fire forteller at de har tatt seg god tid til både å gå turer, men også noe like enkelt som viktig - å lage mat og spise den sammen med beboerne på sykehjemmet.

- Alle slike ting de som gjør stell kanskje ikke får tid til, sier Alfred Malmros.