Hvordan vil du at sentrum skal være?

Har du et forslag? Skriv det ned!

Illustrasjon av Narvik sentrum med Fagernesfjellet. - Klikk for stort bildeEt bedre og triveligere Narvik sentrum er målet for arbeidet med et bygulvsdokument. A-lab

Narvik kommune, Narvikgården og Polaris Eiendom er for tiden i gang med å lage en strategi for hvordan byrommet og førsteetasjene, det såkalte bygulvet, i Narvik sentrum kan utvikles. På Narvik bibliotek er det for tiden en mini-utstilling til inspirasjon for alle som ønsker å komme med forslag til dette arbeidet.

«Narvik – en helt rå by» er tittelen på utstillingen som forteller litt om Narviks byhistorie, elementer som er med på å forme byens identitet, samt om hva tankene rundt en bygulvstrategi for Narvik er.

Kommunen, Narvikgården og Polaris Eiendom har til sammen hånd om omlag tre fjerdedeler av de mest sentrale delene av Narvik sentrum.

Siden desember har de tre jobbet med å få laget et bygulvsdokument som skal beskrive hvordan Narvik sentrum, med utearealer og førsteetasjene i de mest sentrale eiendommene kan organiseres og tas i bruk på en måte som gir folk til å oppsøke, være i, og bruke sentrumsområdene.

Arkitekt i A-lab, Daniel Johansson Lie, administrerende direktør i Polaris Eiendom, Rolf Thorsen, og arktitekt i A-lab,  Oda Frøyen Nybø. - Klikk for stort bildeArkitekt i A-lab, Daniel Johansson Lie, administrerende direktør i Polaris Eiendom, Rolf Thorsen, og arktitekt i A-lab, Oda Frøyen Nybø. Terje Næsje

– Det vi ønsker å få til er veldig kort fortalt at Narvik sentrum skal bli den beste versjonen av seg selv. Vi ønsker å ta vare på særegenhetene og lage en god plan som på sikt vil bli enda bedre når E6 en dag er flyttet ut av sentrum, sier Rolf Thorsen, administrerende direktør Polaris Eiendom.

I arbeidet med bygulvsdokumentet er det som beskrives som et av landets fremste arkitektmiljøer, A-lab engasjert, og det er gjennomført flere åpne møter der folk har fått anledning til å komme med innspill.

Det siste møtet ble holdt på Narvik bibliotek den 10. april. Her kom det inn en rekke forslag som vil bli vurdert i arbeidet. Men det er fortsatt ikke for sent å komme med innspill. I forbindelse med utstillingen på biblioteket er det lagt opp til et lavterskeltilbud for å kaste inn ideer – rett og slett post it-lapper som kan klistres på utstillingen.

Post it-lapper med forslag. - Klikk for stort bildePublikum som har besøkt miniutstillingen har allerede hengt opp en rekke post it-lapper med forslag. Terje Næsje

I løpet av bare noen få dager har det kommet inn rundt 50 ulike forslag. Her siterer vi et knippe:

• «Puss opp fasadene i Gate 1»,
  • «Ny kulturskole med alle aktiviteter under ett tak»,
  • «Riv Haikjeften – ingen som bruker den»,
  • «Fyll opp med blomster overalt»,
  • «Tilbud for ungdom (13-15/16-19) i sentrum, slik at dem har annet samlingspunkt enn bussen»,
  • «Street Gym»,
  • «Få aktivitetstilbud inne på Torvhallen!».

Utstillingen på biblioteket vil stå ut april måned. I hele denne tiden vil det være mulig å henge opp lapper med forslag.