Hurtigtester - informasjon desember 2020

Narvik kommune mottar uke 50/2020 et antall antigen hurtigtester for Covid-19. Etter anbefaling fra Helsedirektoratet vil disse bli benyttet ved diagnostisk avklaring hos personer med symptomer der svartid på PCR er lang (>24t), ved smitteutbrudd for å identifisere smitteførende personer og at i områder med mye smitte kan kommuneoverlege vurdere regelmessig testing av ansatte og beboere på helseinstitusjoner der det er økt risiko for alvorlig forløp av covid-19.

Smittevernoverlegen i Narvik kommune vurderer at det er PCR (den vanlige) testen som er det sikreste testen. Med bakgrunn i smittesituasjonen i regionen og hurtigtestens nøyaktighet vil den foreløpig bruken i vår kommune begrenses til Helsedirektoratets anbefalinger.

Etter vurdering av smittevernoverlege vil helsetjenesten i Kjøpsvik og Ballangen på grunn av avstand, få tilgang på hurtigtester.