Høsten har kommet - nå tas blomstene inn

Høsten har kommet, og like sikkert som at Veg og park setter ut vakre blomster på våren så må de tas inn før frosten kommer.

Mange av blomstene overvintrer, som Fuchsia, Afrikaliljer, begonia og georginer, men av flere årsaker blir overvintring av roser for uforutsigbart, og ikke lønnsomt. Derfor kjøper Narvik kommune hvert år inn nye roser som er pottet og klippet for dyrking, til de er planteklare i juni.

Vil du overta disse nydelige rosene? Tirsdag 26. september skal Veg og park fjerne rosene ved Torgsvingen i Narvik sentrum.  Hvis du er interessert i å gi dem et nytt hjem er du velkommen til å hente roser tirsdag den 26. september, mellom klokken 08.00 og 09.00.

Husk at du må selv ta med spade og plastpose for å transportere rosen med rotklump hjem. Veg og park stiller med kun et begrenset antall rosepotter. Vi ber dere unngå gris med jord rundt blomsterbedet, og ønsker dere lykke til med overvintring av nydelige roser!

Slik hjelper du klaseroser overvintre

Rosene som er plantet er en klaserose av typen Nina Weibul som kan dyrkes i klimasone H5. Klimaet i Narvik (H6 –H7) tillater ikke at rosene kan overvintre ute i bed.

En overvintring hos oss i Veg og Park er pga. ulike driftsmessige årsaker for uforutsigbar og ikke lønnsomt. Derfor kjøper Narvik kommune hvert år inn nye roser som er pottet og klippet for dyrking til de er planteklare i juni.

Hva kan man som privatperson så gjøre for å overvintre klaseroser?

Spa opp rundt rosen med en spade, og få med hoveddelen av røttene. Plant gjerne rosene inn i en stor potte, 5 liter eller mer. Pass på at overgangen mellom rot og stamme kommer under jorda. La rosen stå ute til lauvet er falt, og sett potten i en kald kjeller eller utebod. Du kan minske faren for frost ved å sette potten på isolerende materiale.  De kan tåle noen minusgrader, men om de får det for varmt på vårparten, kan de begynne å spire for tidlig. Pass på at ikke rosen tørker helt ut. Sjekk rundt juletider, og utover våren, og gi en skvett vann om det kjennes tørt ut.

Rundt påsketider beskjærer du rosen hardt tilbake. 15-20 cm skal stå igjen av fjorårets greiner. Deretter setter du rosen lyst og varmere for driving. Et veksthus er perfekt, men en lun plass kan fungere. Den vil tåle dårlig frost etter utplanting. Rosen bør ikke plantes ut før faren for nattefrost er over. Den vil nok overleve, men kan settes tilbake av frost. Rosen må ikke fryse til i rotsonen etter utplanting. Da kan den tørke ut og fryse tilbake.

Ellers er det fullt mulig om planteplassen er lun, og tela går tidlig på året, rett å slett bare plante rosene der, og la naturen gå sin gang. Beskjær uansett ned på våren for bedre bryting og blomstrer.