Gratis helsesjekk til folk i distriktene

Er du mellom 40 – 79 år og bor i Kjøpsvik, Vassdalen, Bjerkvik, Ballangen eller Kjeldebotn, kan få du en gratis helsesjekk – og samtidig bidra til viktig forskning.

I snart 50 år har Norge hatt jevnlige helseundersøkelser av byfolk, og få land i verden vet så mye om helsen til sin egen bybefolkning, som det vi gjør i Norge.

– Men vi vet lite om helse og levekår i den nordnorske distriktsbefolkningen, sier overlege Ann Ragnhild Broderstad.

I tillegg til å jobbe som spesialist i indremedisin ved UNN Harstad, er hun forsker ved UiT Norges arktiske universitet, som står bak helse- og levekårsundersøkelsen som snart kommer til bygder og tettsteder i Narvik kommune.

• I Kjøpsvik er det gratis helsesjekk til alle mellom 40 – 79 år ved Kjøpsvik dagsenter (F.L. Smiths vei 3) fra 25. april – 11. mai. Til sammen 475 personer.
  • I Vassdalen og Bjerkvik er det gratis helsesjekk til alle mellom 40 – 79 år ved Bjerkvik barneskole (Maridalsveien 6) fra 22. mai – 7. juni. Til sammen 800 personer.
  • I Ballangen og Kjeldebotn er det gratis helsesjekk til alle mellom 40 – 79 år i gamle NAV i Servicebygget i Ballangen sentrum (Sentrumsvegen 65, B-bygget)) fra 23. mai – 4. juni. Til sammen 1295 personer.

Åpningstidene på alle stasjonene er

• Mandag og fredag: kl. 09.00–16.30
  • Langåpent tirsdag, onsdag og torsdag til kl. 18.00
  • I tillegg har vi lørdagsåpent
    • Kjøpsvik: Lørdagsåpent 27.april og 11.mai, kl. 10.00–14.00
    • Bjerkvik: Lørdagsåpent 25.mai, kl. 10.00–14.00
    • Ballangen: Lørdagsåpent 25.mai og 1.juni, kl. 10.00–14.00

Diabetes

Alle som deltar i SAMINOR3, får en gratis helsesjekk og tilbakemelding på blant annet blodtrykk og om de er i faresonen for å utvikle diabetes.

– Vi håper at alle som har fått invitasjon stiller opp. Helsesjekken er bra for de som blir invitert, og jo flere som deltar, jo bedre er det også for kommunen, sier Broderstad. Kommunen får ikke vite noe om helsen til enkeltpersoner.

– Men de får en anonym oppsummering av resultatene etterpå. Det er nyttig når de skal planlegge helsetjenester i årene som kommer. Jo flere som deltar, jo bedre rapport får de, sier UiT-forskeren.

Portrett av Ann Ragnhild Broderstad. - Klikk for stort bildeAnn Ragnhild Broderstad.

Egen helsestasjon

Narvik kommune er en av 50 kommuner som nå får besøk av forskere og helsepersonell. Gjennom helse- og levekårsundersøkelsen SAMINOR, samler UiT Norges arktiske universitet inn anonyme helsedata for tredje gang i små og mellomstore kommuner, fra Innlandet i sør til Finnmark i nord.

I Ballangen åpner SAMINOR en egen helsestasjon inne i Servicebygget i Ballangen sentrum (hvor NAV var tidligere), i Bjerkvik og i Kjøpsvik kommer en helsestasjon på fire hjul, SAMINOR-bussen.

Andre verdenskrig

I 20 år har SAMINOR vært en viktig kilde til forskning om helse og levekårene i Midt- og Nord-Norge.

– Hver deltaker er like viktig, uansett helsetilstand, kjønn, eller kulturell bakgrunn. Jo flere som deltar, desto bedre kunnskap og forskningsresultater får vi, sier Broderstad. Som hos fastlegen din, har alle som jobber i SAMINOR 3 taushetsplikt, og som hos fastleger blir resultatene lagret trygt.

– Vår forskning er anonym, så bare du får vite dine resultater. Men summen av anonyme data gir kommunen bedre muligheter til å forstå hvordan behovet for helsetjenester blir i årene som kommer. Derfor er det så viktig at alle som blir invitert møter opp, sier Broderstad.

For første gang i Norge skal en befolkningsundersøkelse også forsøke å kartlegge hvordan fornorskningspolitikk og andre verdenskrig påvirker helsa vår i dag.

– Fra tidligere undersøkelser vet vi at krigen og fornorskningen har satt spor som preger oss i nord. I SAMINOR3 spør vi deltakerne om dette gjelder også i dag, sier Broderstad.

For mer informasjon:

SAMINOR3, tlf 406 49 469

Mail: saminor@uit.no

Hva er SAMINOR?

SAMINOR er en rekke lokale helse- og levekårsundersøkelser. De startet i 2003 og gjennomføres ca. hvert tiende år i områder med samisk, norsk og kvensk befolkning. Nå undersøker vi helsa til befolkningen for tredje gang og besøker utvalgte kommuner i Innlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark.

Hvordan foregår undersøkelsen?

Det er frivillig og gratis å delta og du får invitasjon til å delta i posten. Du fyller ut et spørreskjema som fulgte med invitasjonen og deretter møter du opp til en fysisk undersøkelse.

I den fysiske undersøkelsen måles blant annet høyde, vekt, blodtrykk, EKG, blodsukker, lungefunksjon og gripestyrke. Vi tar en blodprøve, urinprøve og hårprøve. Deltakere over 70 år inviteres også til test av balanse og hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet

Undersøkelsen varer omtrent 40 minutter. Tilleggsundersøkelsen for de i alderen 70–79 år tar omtrent 30 minutter.

Hva skal det forskes på?

Informasjonen som samles inn kan brukes til å forske på for eksempel diabetes, hjerte- karsykdommer, tannhelse, kosthold, fysisk aktivitet og helsetjenestetilbud. Slik forskning er viktig fordi det kan si oss noe om våre helseutfordringer, for eksempel:

• hvilke helseplager vi har, hvem blir rammet og hvorfor
  • hvordan i kan forebygge dårlig helse og sykdommer
  • hvordan kan vi tilpasse helsetjenestene

Hva skjer med mine opplysninger?

Dine opplysninger lagres trygt, og alle ansatte har taushetsplikt. Undersøkelsen gjennomføres av Senter for samisk helseforskning ved UiT Norges arktiske universitet. Opplysninger og prøver blir behandlet uten navn og fødselsnummer. Det betyr at det er ikke mulig å identifisere deg i resultatene av studien. Informasjonen som blir samlet inn, blir brukt til helseforskning. Forskningsprosjekter som ønsker å bruke informasjon fra SAMINOR må søke om tilgang.