Forbud mot TikTok og Telegram

Dette gjelder på telefoner, nettbrett, PC`er eller andre enheter som er tilkoblet Narvik
kommune sine systemer.

I forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmyndighet sine vurderinger av trusselbildet mot Norge
og norsk offentlig sektor, er det gått ut en klar anbefaling om å ikke bruke Tik Tok og
Telegram på offentlige systemer. Relevante lenker i den forbindelse er:

Det er en rekke eksempler der bl.a. Tik Tok har overlevert data til kinesiske myndigheter. Narvik kommune er et logistikknutepunkt for både sivil og militær aktivitet. I tillegg har vi omfattende militære installasjoner i vårt nærområde. Vi må derfor anta at Narvik kommune er et etterretningsmål for fremmede makter.

Med bakgrunn i de klare anbefalingene som gis, vil følgende bli innført i Narvik kommune:

1. Tik Tok og Telegram skal ikke være installert på tjenestetelefoner, nettbrett og andre elektroniske hjelpemidler som er eid og betalt av Narvik kommune.

Det forventes at brukere som har disse appene installert, avinstallerer disse snarest. På enheter som er tilknyttet IKTs driftsløsninger sperres disse nå fortløpende.

2. For brukere som benytter sine private enheter (mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner) for å få tilgang på Narvik kommunes systemer (eks. epost, Google og andre fagsystemer) oppfordrer arbeidsgiver på det sterkeste at disse programmene/appene blir slettet.

Oppfordringen om å slette disse programmene/appene er ut fra de råd som er gitt fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet.