Dette er forslaget til nytt kommunevåpen for nye Narvik

Tirsdag 7. mai ble det presentert forslag til nytt kommunevåpen for nye Narvik.

Leder i den politiske komiteen, Mona Nilsen beskriver arbeidet slik:

Å utarbeide et nytt kommunevåpen er en stor og ærefull oppgave, en oppgave vi har gått løs på med en ikke liten del ærefrykt.

I tillegg til formaliteter er det mye symbolikk, følelser og identitet knyttet til kommunevåpen. Det har vært viktig for oss å skape noe samlende for hele nye Narvik.

Kommunevåpenet vi har kommet frem til er grundig gjennomarbeidet etter både de heraldiske regler, samtidig som vi  mener det er noe alle i den nye kommunen vår kan føle en tilhørighet til.

På fellesnemndas Youtube-konto kan du se hele presentasjonen - hvor også symbolikken bak forslaget forklares.

Slik beskrives forslaget til kommunevåpen:

Motivet er en stilisering av nasjonalfjellet Stetinden, med sin flate topp og bratte sider stigende rett opp fra havet. Stetinden ligger (nå) i kommunen og er også kjent som Vårherres-/gudenes ambolt.

Det er ikke fellesnemnda som skal vedta kommunevåpen - det er en myndighet kun kommunestyrene for Ballangen, Narvik og Tysfjord kommune har. Fellesnemnda vedtok 7. mai å oversende forslaget til kommunestyrene, med mål om endelig vedtak før sommeren 2019.

Den politiske oppnevnte komiteen for arbeidet med kommunevåpen består av Hermod
Amundsen fra Ballangen kommune, Mona Nilsen fra Narvik kommune og Guttorm
Aasebøstøl fra Tysfjord kommune.

En åpen idekonkurranse har blitt gjennomført, og til sammen 38 forslag til nytt
kommunevåpen ble sendt inn fra innbyggere og andre.
Komiteen har også valgt profesjonell leverandør for videre utforming av nytt kommunevåpen:
reklamebyrået Nor-Trykk.

Under presentasjonen takket Bengt Berntsen, daglig leder i Nor-Trykk for tilliten:

Det er sjelden kost å få være med på en historisk begivenhet som dette. Vi har vært veldig bevisst på betydningen av det å utforme kommunevåpen.

Dette er noe vi stolt kan vise frem, og vi håper det kan bli en stolthet for oss alle i nye Narvik kommune.

Bengt Berntsen og Siv Simonsen på Nor-Trykk presenterte også de tre ordførerne i Ballangen, Narvik og Tysfjord med improviserte ordfører-kjeder med forslaget til nytt kommunevåpen.