– Det aller viktigste som kan løse Narviks utfordringer er økt folketall

Usminket beskjed til kommunestyrets medlemmer.

Håvard Moe fra KS-Konsulent holdt foredrag for kommunestyrets representanter under folkevalgtopplæringen. - Klikk for stort bildeENGASJERT: Håvard Moe i KS-Konsulent holdt et engasjert innlegg for ordfører Rune Edvardsen og resten av kommunestyret. Beskjeden hans var tydelig: Det eneste som kan skape mer inntekter i kommunekassen er økt folketall. Kristoffer Klem Bergersen

– Dere kan velge å ikke gjøre noe som helst i denne kommunestyreperioden. Det går helt fint. Men da bør dere ikke ta gjenvalg – om dere vil unngå trøbbel. For gjør dere ikke noe nå, så blir det garantert trøbbel i neste kommunestyreperiode.

Beskjeden fra Håvard Moe i KS-Konsulent er ikke til å ta feil av. Noe må gjøres i Narvik kommune. Og det er politikernes ansvar.

Moe vet også hva handling i Narvik kommune må ende ut i.

– Det aller viktigste som kan skape mer inntekter i kommunekassen er økt folketall. Gjør hva dere vil, men det må resultere i økt folketall.

Formaningene fra Håvard Moe kom til en stor forsamling av faste medlemmer og vararepresentanter i Narvik kommunestyre, og ble avlevert under en to dager lang folkevalgtopplæring som nylig ble avholdt.

Håvard Moe har som seniorrådgiver i KS-Konsulent hatt direkte oppdrag i over 300 av landets kommuner, og jobber særlig med kommuneøkonomi, omstilling, strategi, styring, og planlegging. Han har gjennomført flere hundre analyser for små og store kommuner.

Nå har han analysert Narvik kommune med både inntektene, hvordan pengene brukes – og ikke minst hvordan fremtidsutsiktene er.

Den usminkede dommen fra Moe kan oppsummeres slik:

• Narvik er ingen fattig kommune. Narvik kommune har mer penger enn mange andre kommuner, og det skyldes blant annet inntekter fra at vi er vertskap for både havbruk og kraftproduksjon.
  • Narvik bruker likevel opp alle pengene sine på drift og det aller største pengesluket i Narvik kommune er omsorg og pleie. Narvik kommune har langt, langt flere ansatte i sektoren og bruker mye, mye mer penger på sektoren enn de fleste andre kommuner.
  • Narvik har en befolkningsutvikling som kommer til å endre seg kraftig i årene som kommer. Folketallet kommer til å synke, og blant de som blir igjen i kommunen kommer det til å være betydelig flere eldre, og færre barn og unge og mennesker i arbeidsfør alder enn det man har i dag.
  • Befolkningsutviklingen kommer til å påvirke både skatteinntekter og statlige overføringer i negativ retning. Det blir etter hvert vesentlig mindre penger å rutte med.
  • Utviklingen av økonomien vil tvinge frem en omprioritering av midler fra yngre til eldre. Resultatet kan bli nedlegging av barnehager og skoler.

– Det kan også bli nødvendig å sentralisere tjenester. I stedet for at eldre får pleie og omsorg der de bor, kan de bli nødt til å flytte dit tjenestene kan tilbys. Det kan i verste tilfelle være snakk om Narvik by i stedet for Kjøpsvik.

– Dette er realitetene, og vi må tørre å si det høyt.

– Det er dere som må tørre det, konkluderer Moe. Han peker på det politiske Narvik.

Ifølge Håvard Moe er det én ting – og kun én ting – som kan løse utfordringene for Narvik. Det handler om befolkningsvekst. Og primært handler det om å få kvinner som kan og vil føde til å bli og komme til Narvik.

Ordfører Rune Edvardsen beskriver meldingene fra Håvard Moe som befriende ærlige.

– Og så er dette egentlig ikke noe nytt for noen av oss. Det er vel det samme som rådmannen allerede har fortalt oss i mange år nå. Så tydelig som det ble forklart nå, fra en som kommer utenfra, gjør det imidlertid verre å ignorere. Jeg forventer at resten av kommunestyret tar dette like alvorlig som jeg gjør det, sier Rune Edvardsen.

Han peker på at kommunestyret i løpet av året vil få flere reguleringssaker til politisk behandling. Det gjelder også kommuneplanens arealdel og kystsoneplanen.

– Skal vi ha troverdighet må vedtakene våre i disse sakene bidra til arbeidsplasser og legge til rette for befolkningsvekst. I bunn og grunn handler det om fremtiden til barna våre, sier Rune Edvardsen.

I tillegg til Håvard Moes analyser inneholdt den to dager lange folkevalgtopplæringen også en gjennomgang av kommunens selskaper og det de holder på med, en gjennomgang av sikkerhets- og beredskapssituasjonen i Narvik kommune, samt informasjon om det kommende planarbeidet i kommunen.