«Børsmelding» fra Narvik kommune: Vil ha mer konkurranse om oppdrag

Antall interessenter påvirker pris.

Assisternde rådmann Lars Norman Andersen og eiendomssjef Morten F. Hanssen - Klikk for stort bildeAssisterende rådmann Lars Norman Andersen og eiendomssjef Morten F. Hanssen presenterte under byggebørsen onsdag en rekke prosjekter der Narvik kommune enten er utbygger eller bidrar med midler. Terje Næsje

Onsdag arrangerte Narvikregionen Næringsforening byggebørs der flere aktører presenterte pågående og kommende prosjekter.

Blant de som hadde børsmeldinger å komme med var Narvik kommune, både om flere prosjekter som kommunen har på trappene, og om at det tidvis er for liten konkurranse om oppdragene ute i markedet.

– Får vi ikke større konkurranse risikerer vi at prosjektene blir dyrere. Det ønsker vi selvfølgelig ikke, sier eiendomssjef i Narvik kommune Morten F. Hanssen.

Under byggebørsen kunne Hanssen sammen med assisterende rådmann Lars Norman Andersen presentere en smørbrødliste over ulike prosjekter lokale entreprenører kan boltre seg i, i årene som kommer.

Før sommeren bevilget kommunestyret midler til 15 ulike tiltak – slik som 10-15 millioner kroner til skolegårder – og videre blant annet skoleveier, minnesmerker, parkanlegg og en del forprosjekter til større satsinger.

Av større prosjekter som vil gi til dels mye jobb kunne de to nevne i fleng:

• Det legges til rette for 24 leiligheter på kommunal tomt i Ballangen. Her søker Narvik kommune etter investor.
  • Oppvekstsenter i Kjøpsvik
  • Frydenlund skole. Her har prosjekteringsarbeidet kommet i gang, og det endelige prosjektet vil inneholde både nybygg og en spennende oppgradering av den ærverdige Villaveien skole.
  • Branngarasje i Kjøpsvik

– Dette er alle sammen viktige prosjekter for innbyggerne i Narvik, og vi er som sagt avhengig av å få mange interesserte entreprenører til å regne på disse. Konkurranse er avgjørende for å få riktig pris.

– Til syvende og sist kan det bli avgjørende for om vi i det hele tatt blir i stand til å gjennomføre prosjektene slik som planlagt, sier Morten F. Hanssen.