Blomster på gravene til polske soldater

Delegasjon fra Polen la blomster på fem steder knyttet til slaget om Narvik.

Visepresident for Nowy Sącz Magdalena Majka, Rådmann Piotr Lachowicz, Konsul for Republikken Polen i Norge Anna Śmiałek - Grzyb, Ordføreren i Narvik Rune Edvardsen, kor Scherzo under ledelse av Andrzej Citak, og en gruppe marineoffiserer fra et polsk marinefartøy stasjonert i Nord Norge deltok i seremonier til minne om polakkers deltakelse i slaget om Narvik. Seremonien fant sted 24. august 2019.

Delegasjonen la blomster på fem steder i Narvik kommune knyttet til slaget om Narvik. Spesielt rørende var å legge ned krans til sjøs i Rombaksfjorden, hvor på over 100m dybde ligger jegeren ORP Grom senket 4. mai 1940, hvor 59 av våre seilere ble drept,  opplyser Piotr Lachowicz. I Narvik husker alle også Selvstendige Podhale Brigaden som mistet 97 mann i kampene om Narvik.

Scherzo koret fra Nowy Sącz, ledet av dr Andrzej Citak, deltok i feiringen.

I slaget om Narvik kjempet mot hverandre de tyske styrkene som okkuperte havnen med allierte ekspedisjonsstyrken med Selvstendige Podhale Brigaden som var en del av de allierte, samt flere skip av den polske flåten. Slaget fant sted mellom 9. april og 8. juni 1940, og endte med frigjøring av havnen, som var viktig for tyskerne til transport av jernmalm gjennom Sverige. De allierte kunne imidlertid ikke dra nytte av seieren på grunn av framgangen til Wehrmacht i Frankrike.

Denne teksten ble publisert på hjemmesidene til Nowy Sącz kommune, og oversatt av  Elzbieta Maria Borgsø