Ballangen får mer industriareal

Utvidelse på Fornes

Kart over industriområdet på Fornes i Ballangen. - Klikk for stort bildeFYLLES UT: Det er området i bukta innenfor den røde linjen i sjøen som skal fylles ut. Det vil gi 38.000 kvadratmeter nytt areal.

Narvik kommune har nå startet prosessene som skal gi Ballangen nye tomter til industri. Det er det eksisterende industriområdet på Fornes som skal utvides gjennom å fylle ut et 38 tusen kvadratmeter stort område i sjøen i bukta innenfor dagens industriområde.

– Akkurat nå er vi i gang med de rent formelle prosessene. Det skal på plass en rammesøknad og det hele skal ut på høring til blant annet fylket, Kystverket, havnevesenet og så videre.

– Fysisk oppstart blir når prosjektet er lyst ut og totalentreprenør er antatt. Forhåpentligvis kan dette skje i løpet av første halvdel av 2024, forteller assisterende rådmann i Narvik kommune, Lars Norman Andersen.

Det som det nå tas fatt på i Ballangen er oppfyllelsen av en mer enn 20 år gammel plan.

– Vi må faktisk helt tilbake til år 2000 for å finne reguleringen der denne utfyllingen i sin tid ble planlagt. Nå tar vi endelig tak i dette.

– Formålet er å legge til rette for ny industri. For å lykkes med å få til nyetableringer er det avgjørende å ha tilgang på ferdig opparbeidede og regulerte områder. Vi må være i forkant, sier Lars Norman Andersen.

Hele prosjektet vil bli gjennomført over tid. Det første som vil skje er at det bygges en sjeté ute i sjøen som avgrenser det området som skal fylles ut. En sjeté er veldig forenklet en forstøtningsmur under vann som vil bidra til at selve utfyllingen i sjøen blir så stabil som mulig.

Selve utfyllingen og etableringen av nytt land innenfor sjetéen vil være avhengig av tilgangen på egnede masser. Her vil Narvik kommune etter hvert gjøre avtaler med forskjellige aktører om å overta overskuddsmasser fra ulike prosjekter.

– Hva som er nødvendig og realistisk fremdrift her, får vi se på etter hvert. Det viktigste akkurat nå er å komme i gang, sier Lars Norman Andersen.

Assisterende rådmann Lars Norman Andersen orienterte om prosjektet i kommunestyrets møte 14. september: