25. mai - Risikonivå 2 gjelder fortsatt i Narvik kommune

Narvik kommune innførte 19. mai risikonivå 2 for hele kommunen. Denne vurderingen gjelder til og med søndag 30. mai 2021.

Risikonivå 2 er en automatisk justering etter Folkehelseinstituttets risikovurdering, på bakgrunn av at vi har hatt 151 nye tilfeller pr. 100.000 innbyggere de siste 14 dager.

Risikonivå 2 gjelder altså fortsatt i Narvik kommune, og det betyr at alle vi i Narvik kommune må følge risikonivå 2 og være ekstra nøye med smitteverntiltak, også når Norge nå gradvis gjenåpnes. Det vil bli gjort en ny vurdering i slutten av denne uken.

Risikonivå 2 innebærer for det meste at vi i Narvik kommune anbefales færre gjester i private hjem, og begrensninger på arrangementer og samlinger av flere personer. Handelsstanden og utelivet kan holde åpent, selvfølgelig med smitteverntiltak.

Risikonivå 2 innebærer sterke anbefalinger om følgende:

• Reduser antall sosiale kontakter - avlys arrangement hvis mulig
  • Unngå større forsamlinger (f. eks gruppetrening/trening for de over 20 år)
  • Anbefaling om bruk av munnbind der 1 meter ikke kan overholdes (kollektivtransport m.m)
  • Vi kan leve som normalt, men følge smittevernreglene
  • Hjemmekontor hvis mulig og forsvarlig
  • Hold færre fysiske møter
  • Barn bør skjermes og trening for barn under 20 år kan gjennomføres. Men reduser antall voksne tilstede, ingen publikum

Kanskje viktigst av alt er at du tar en koronatest hvis du har symptomer eller er syk. Og begrens antallet nærkontakter!

Regjeringens plan for gradvis gjenåpning av samfunnet kan du lese mer om her:

Plan for gradvis gjenåpning - regjeringen.no

Pressefoto smittevernlege Per Thomas Hultstedt (JPG, 2 MB)

Pressefoto Narvik kommune (JPG, 15 MB)