24 nye leiligheter i Ballangen

Kommunestyret har gitt ja til å starte prosess.

Kart som viser tomt der det kan bli bygget 24 leiligheter. - Klikk for stort bildeHER: Det området som er innenfor rød markering viser tomta hvor det ses på muligheten for å etablere 24 nye leiligheter. Narvik kommune

Narvik kommune planlegger å bygge 24 leiligheter for utleie – midt i Ballangen sentrum. Når de er ferdige skal leilighetene leies ut til selvkost.

– Det er et stort press på leiemarkedet i Narvik, og dette har fått en ekstra utfordring gjennom den økte bosettingen av flyktninger fra spesielt Ukraina.

– Det er behov for leiligheter i hele kommunen, og det forsøker ulike aktører å gjøre noe med. Det planlegges tiltak og byggeprosjekter flere steder.

– Ballangen er det stedet hvor vi kjenner at skoen trykker mest nå, men til tross for det er det ingen kommersielle interessenter som har planer for å bygge nye utleieleiligheter. Da må vi ta saken i egne hender, sier rådmann Lars Skjønnås.

Kommunestyret ga tommelen opp for å starte prosessen med å få ført opp inntil 24 leiligheter på kommunal grunn i Ballangen i møtet 14. september:

Sakspapirer - Bygging av leiligheter i Ballangen

Tomten det i første omgang skal jobbes med ligger på nordsiden av den gamle E6, mellom Storfjellveien og fylkesvei 819 til Kjeldebotn.

Luftfoto av Ballangen sentrum, tatt i retning sørover, med fjorden til høyre på bildet. - Klikk for stort bildeLuftfoto av Ballangen sentrum.

Selv om det i dag er flyktninger fra Ukraina som er den primære målgruppen, vil leilighetene på sikt kunne ha flere mulige bruksområder og målgrupper, om det blir bestemt at disse skal bli stående permanent. En av disse bruksområdene kan på et senere tidspunkt være eldre.

– Alle leilighetene skal være universelt utformede. Ved å velge slike løsninger kan disse leilighetene etter at flyktningekrisen er over bidra til at eldre vil kunne bo lengre hjemme før de vil ha behov for kommunalt tilrettelagte boliger, forteller Skjønnås.

Narvik kommune skal ikke tjene penger på utleie av leilighetene. Det skal nemlig skje til selvkost. Foreløpige estimater på leiepris vil være ca. kr 9.000,- for en 2-romsleilighet og ca. kr 13.000,- for en 3-romsleilighet.

De 24 leilighetene har en foreløpig kostnadsramme på 95 millioner kroner, og kommunestyret har i sitt vedtak lagt som en forutsetningen at rådmannen finner en finansieringsløsning som ikke belaster kommunens økonomi. Kommunestyret skal også godkjenne det endelige prosjektet før det settes ut i livet.