1#omdagen

Foto: Luise EngesvikDet å komme seg ut i frisk luft er viktig både for den psykiske og fysiske helsa. Derfor lanserer Norsk Friluftsliv nå kampanjen #1omdagen, der det norske folk oppfordres til å komme seg ut av døra minst en gang om dagen.

Hvorfor 1#omdagen?

Norsk Friluftsliv har fått i oppdrag fra Helsedirektoratet å bidra til å inspirere det norske folk til å komme seg ut i naturen, som et grep for å ivareta den psykiske og fysiske helsa under koronapandemien. For mange er de vanlige grunnene til å komme seg ut nå forsvunnet, når de ikke lenger reiser til jobb, drar på besøk til venner, til fritidsaktiviteter og lignende.

Vi ønsker å minne om at selv om mye nå er stengt, er naturen fortsatt åpen – og håper at huskeregelen #1omdagen kan gi mange en ny grunn og motivasjon til å komme seg ut. Forskning viser at bare 10 minutter i grønne omgivelser senker stressnivået, og gjør at vi føler oss bedre.

Hva er #1omdagen?

#1omdagen er en oppfordring om å komme seg ut døra minst en gang om dagen. Målet er at det skal være så lavterskel at alle kan gjøre det på sin måte. Eksempler på #1omdagen kan være:

• Sett deg på en stubbe og nyt dagslyset
  • Luft noens hund
  • La lunsjen eller middagen ute i dag
  • Utforsk en ny vei i nabolaget
  • Gå ut og tenn et bål med noen du er glad i
  • Gå en kveldstur med hodelykt
  • Er det snø – finn frem akebrettet og lek deg i nærmeste bakke
  • Nyt morgenkaffen i husveggen eller på en benk
  • Gå på fuglesafari i nærmiljøet
  • Gå ut og øv deg på kart og kompass

Har dere spørsmål, ta gjerne kontakt!

Vennlig hilsen
Linn Elise Jakhelln