Fem ny Miljøfyrtårnsertifikater

I kommunestyret torsdag 18. april fikk fem nye virksomheter utdelt Miljøfyrtårnsertifikat.

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse som hjelper virksomheter med å lykkes med grønn omstilling.

Gjennom et digitalt system har virksomheter konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen følgende områder:

• Arbeidsmiljø
  • Avfallshåndtering
  • Energibruk
  • Innkjøp
  • Transport

Verktøyene gir mulighet til å jobbe helhetlig og systematisk og langsiktig innenfor disse områdene, og er på den måten med på å redusere klimagassutslipp, og dermed bidra til en grønnere fremtid.

Miljøfyrtårn-sertifiseringen er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.

Dette gir virksomheter et konkurransefortrinn, og er med på å styrke merkevaren. Sertifiserte virksomheter har en dokumentert miljøprofil, og møter forbrukeres forventninger til blant annet:

• Etikk
  • Ansvarlighet
  • Bærekraft
  • Lønnsomhet

I Narvik kommune er det i dag rundt 55 virksomheter som er sertifisert, og det er stadig flere som ønsker å bli et Miljøfyrtårn.

Det er med stor glede vi har overrakt Miljøfyrtårnsertifikat til fem nylig sertifiserte virksomheter:

• Narvikfjellet AS
  • Elektro Ofoten AS
  • Wurth Norge AS - Narvik
  • Norgesdekk AS - Narvik
  • iteam avdeling Narvik
  • iteam hovedkontor

Mer informasjon om Miljøfyrtårn:

Stiftelsen Miljøfyrtårn