I tråd med Utdanningsdirektoratets anbefaling legges utredningen “Skolestruktur 2025-26: Fase 1”ut på høring i 2 måneder, fra 15.10.2025 til 15.12.2025.
Høringsdokumenter
Vi ber om at synspunkter og innspill sendes til postmottak@narvik.kommune.no innen 15.12.2025.
Innspill merkes: Skolestruktur 2025-26: Fase 1.
En tidslinje som viser hva som skjer når i arbeidet med skolestruktur i 2025-2026 er tilgjengelig her:
Tidslinje arbeidet med skolestruktur
Åpne høringsmøter
I høringsperioden vil kommunedirektøren invitere til åpne høringsmøter i Skjomen, Ballangen og Kjøpsvik. Vi vil om kort tid annonsere når og hvordan høringsarrangementer blir gjennomført.
Sammendrag
(side 1 i høringsdokumentet (PDF, 3 MB))
Skolestruktur 2025-26: Fase 1 er den første delen av en utredning som skal sikre et likeverdig, trygt og helsefremmende skoletilbud, samt etablere en økonomisk bærekraftig skolestruktur tilpasset kommunens demografiske utvikling. Kommunen ønsker å skape faglig robuste enheter og forbedre samsvaret mellom pedagogisk praksis og bygningsmessig utforming.
Narvik kommune står overfor betydelige utfordringer, inkludert synkende elevtall, færre voksne i arbeidsaktiv alder og en økende andel eldre. Dette fører til reduserte statlige overføringer til skolevesenet og et økt behov for omprioritering av kommunale ressurser. I tillegg har kommunen mange nedslitte og dårlig vedlikeholdte skolebygg, og har utfordringer knyttet til rekruttering og fastholdelse av kvalifiserte ansatte.
Fase 1: Skolestruktur i sørlige Narvik kommune
Fase 1 omfatter skolene i Kjøpsvik, Ballangen og Skjomen. Høringsdokumentet sendes ut 15. oktober, med høringsfrist 15. desember, og saken behandles i kommunestyret 5. februar 2026.
Skjomen oppvekstsenter:
- Vedtak fra 2020 fastslår at skoledriften opprettholdes så lenge elevtallet ikke er lavere enn 25. Prognoser viser et elevtall på 12-14 de kommende årene.
- Oppvekstsenteret inkluderer en barnehage med kun tre barn. En nedleggelse av skolen vil i praksis medføre nedleggelse av hele oppvekstsenteret.
- Alternativene som vurderes er nedleggelse eller videre drift uten oppgradering av bygg.
- Fra et folkehelseperspektiv er skolens rolle i lokalsamfunnet viktig, og det er ønskelig å minimere antall elever som er avhengig av skoleskyss.
- Målene for den nye skolestrukturen anses som vanskelige å oppnå for Skjomen oppvekstsenter, med et forventet elevtall på bare 12-14 elever fordelt på 10 trinn.
Ballangen skole:
- Ballangen er et av fire utpekte tettsteder for nyetablering og befolkningsvekst, og skolen kan bidra til å fremme bolyst og næringsaktivitet.
- Befolknings- og elevtallsutviklingen viser en nedadgående trend, noe som er spesielt bekymringsfullt for ungdomstrinnet.
- Ballangen skole har gjennomgått arealeffektivisering, men bygningen er fortsatt ikke tilpasset nåværende eller fremtidig elevtall.
- Skolen bør kunne oppfylle målsettingene for ny skolestruktur dersom bygningene tilpasses fremtidige behov.
Kjøpsvik oppvekstsenter:
- Kommunestyret har vedtatt bygging av et nytt oppvekstsenter, og byggeprosessen er i gang. Senteret skal stå klart til påske 2027.
- Kjøpsvik er også et utpekt tettsted for nyetablering og befolkningsvekst.
- Befolknings- og elevtallsutviklingen viser en nedadgående trend.
- Kjøpsvik skole har den største geografiske avstanden til nærmeste alternative skole (56 km til Ballangen).
Elevtallsutviklingen er bekymringsfull. - Det kan være utfordrende å bemanne oppvekstsenteret med kvalifiserte ansatte og opprettholde opplæringskvalitet ved fravær.
- Hvordan skolen skal oppfylle kommunens målsettinger for skolestruktur i fremtiden må vurderes.
Høringsinnspill
(Se pkt 4.4 i høringsdokumentet)
Høringspartene inviteres til å kommentere alle aspekter av dokumentet, spesielt med fokus på:
- Demografiske endringer i kommunen: Nedgang i befolkning og elevtall, flere eldre og færre barn, samt færre voksne i arbeidsaktiv alder og dårligere tilgang til kompetanse. Dette fører til mindre statlige overføringer og økt behov for omsorg for eldre.
- Kommunens økonomiske utfordringer: Stram økonomi, fremtidig omprioritering av midler fra skolealder til eldreomsorg, og mange nedslitte skolebygg med begrenset budsjett for vedlikehold, rehabilitering eller nybygg.
- Kvalitet i skole og opplæring: Sikre et likeverdig, trygt og helsefremmende skoletilbud og arbeidsmiljø, samt etablere en økonomisk bærekraftig skolestruktur.
- Fremme bolyst og befolkningsvekst: Stimulere til økt investering, etablering og næringsaktivitet.
Barnets beste: Vurdering av barnets beste skal vektlegges i alle sammenhenger.
Det stilles også spesifikke spørsmål for hvert av de tre oppvekstsentrene/skolene:
- Skjomen oppvekstsenter: Vurdering av alternativene (nedleggelse eller videre drift uten oppgradering) opp mot målsettingene, konsekvenser av nedleggelse for lokalsamfunnet, hvordan sikre et likeverdig tilbud ved nedleggelse, og forslag til hvordan senteret kan bli en faglig robust og økonomisk bærekraftig enhet.
- Ballangen skole: Vurdering av geografisk plassering, elevtallsutvikling og samfunnsutvikling, og nåværende skolestruktur, samt tiltak for å tilpasse skolen til fremtidig behov som også sikrer økonomisk bærekraft.
- Kjøpsvik oppvekstsenter: Vurdering av geografisk plassering, elevtallsutvikling og samfunnsutvikling, og nåværende skolestruktur, spesielt med tanke på at bygging av et nytt senter er igangsatt, og forslag til hvordan senteret kan oppfylle målene om bemanning, forsvarlig opplæring og profesjonsfellesskap.