Planene om pelletsverk i Framneslia legges bort

Arbeidet med å etablere en næringspark i Framneslia fortsetter, men grunnforholdene gjør at planene om et pelletsverk nå er lagt bort.

Bilde av Narvikhalvøya med den nedlagte flyplassen i Framneslia i forgrunnen. - Klikk for stort bildeArbeidet med å etablere Narvik Næringspark på den nedlagte flyplassen i Framneslia fortsetter, men uten det tidligere planlagte pelletsverket. Kristoffer Klem Bergersen.

I løpet av året er det gjennomført omfattende undersøkelser av grunnforholdene i det tidligere flyplassområdet – både på land og i sjø. Resultatene viser mindre forurensning enn antatt, og konklusjonen er at det er mulig å fylle ut i sjø og etablere et næringsområde på om lag 550 mål.

Kartleggingen av sjøbunnen viser imidlertid bløte masser med store setningsproblemer og lang konsolideringstid. Det kan ta 12–15 år før et utfylt område kan bebygges. For selskapene Kaunis Iron og Stegra, som ønsket å etablere et pelletsverk med planlagt produksjonsstart i 2030, blir dette for lang horisont.

De krevende grunnforholdene har også medført en kostnadsøkning. Kostnadsestimatet for grunnarbeidene og jernbanetunnelen er nå på 3,6 milliarder kroner. I kombinasjon med lang stabiliseringstid innebærer dette at kapitalkostnadene for et prosjekt uten kontantstrøm på 17–18 år blir urealistiske.

Partene er orientert om resultatene og har besluttet å ikke gå videre med planene om pelletsverk i Framneslia, opplyser havnedirektør Børge Edvardsen Klingan.

Narvik Havn KF har på vegne av Narvik kommune hatt ansvar for ledelse og koordinering av prosjektarbeidet for Narvik Næringspark. Gjennom 2025 er det arbeidet med å kartlegge mulighetene for industrielle investeringer, i tillegg til gjennomføring av grunn- og miljøundersøkelser. Rapportene og konklusjonene foreligger nå.

Både havnestyret og formannskapet orienteres om saken denne uken. Havnedirektør Børge Edvardsen Klingan understreker at det er viktig å skape aktivitet i området, men at havnerelatert virksomhet ikke er aktuelt på kort sikt.

Kommunedirektør Lars Norman Andersen er skuffet over at utfylling i sjø er mer komplisert enn man håpet på, men understreker at undersøkelsene likevel har gitt verdifull kunnskap om både muligheter og utfordringer ved utvikling av området, både når det gjelder utfylling i sjø, miljøforhold og jernbanetilknytning.

– Dette gir et godt grunnlag for å arbeide videre med andre muligheter som området tilbyr, og som eventuelt ikke er avhengig av kai og jernbane, sier kommunedirektør Lars Norman Andersen i Narvik kommune.

Mandatet er fortsatt å legge til rette for levedyktige industrielle og logistiske løsninger og skape nye arbeidsplasser. Den geopolitiske situasjonen har også aktualisert behovet for økt beredskap og sivil-militært samarbeid.

– Forsvaret og NATO har utpekt Ofoten og Narvik som mottaksområde for militært utstyr og personell. Dette er fortsatt en del av mulighetsbildet for Framneslia, sier Lars Norman Andersen.

– Om dette kan realiseres uten å knytte sjø og jernbane sammen, vil det videre arbeidet vise. Mulighetene er uansett mange, sier Andersen.