Rådet for personer med funksjonsnedsettelser
Rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Narvik kommune har et forholdsvis vidt mandat, noe som gir store muligheter for hvilke saker rådet kan jobbe med.
Medlemmer
Rådet består av 7 medlemmer, hvorav 2 skal være folkevalgte i Narvik kommunestyre. Det skal være 3 varamedlemmer.
Rådet velges for 4 år av kommunestyret i starten av hver periode og arbeider etter reglement vedtatt av kommunestyret.
Reglement Råd for personer med funksjonsnedsettelse (PDF, 163 kB)
Hovedområder og strategi
Rådet for personer med funksjonsnedsettelse har delt inn sitt virke i 5 hovedområder og har en strategiplan som peker på overordna mål innen hvert av de fem:
- Plan- og byggesaker
- Samferdsel
- Omsorg
- Idrett og kultur
- Oppvekst
Henvendelser
Rådet skal sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i alle saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelser.
Rådet skal forelegges alle saker som spesielt angår mennesker med nedsatt funksjonsevne i kommunen. Rådet har rett til å avgi uttalelser til disse.
Råd for personer med funksjonsnedsettelser tar ikke opp saker som gjelder enkeltpersoner, men saker av prinsipiell karakter som berører personer med funksjonsnedsettelser som gruppe.
Saker av prinsipiell karakter kan være tilgjengelighet, likestilling og arbeid mot diskriminering.
Publikum kan kontakte rådet enten direkte via leder, eller ved henvendelser til postmottak@narvik.kommune.no. E-post merkes med “Råd for personer med funksjonsnedsettelser”.