Adressering

Kommunen er ansvarlig for tildeling av offisielle adresser.

Med adresse menes et navn eller et vegnavn og et nummer som betegner en adresseenhet innenfor kommunen. En adresseenhet er et område, eiendom, bygning eller en bygningsdel.

Offisielle adresser tildeles bygninger som skal brukes til:

  • boligformål
  • fritidsformål
  • næringsvirksomhet
  • offentlig virksomhet

 

Tildeling eller endring av adresser

Nye veinavn blir vedtatt av kommunen etter en prosess i henhold til stedsnavnsloven.

Når vegen har fått et navn starter selve adresseringen. Prinsippene for adressering er i korte trekk som følger:

  • Alle godkjente boenheter som har egen inngang skal ha egen adresse.
  • Inngangen skal ha adresse til den veien den har adkomst fra.
  • Husnummer skal tildeles i stigende rekkefølge. Dersom bokstav benyttes, skal disse tildeles i alfabetisk rekkefølge.
  • Det benyttes oddetall på høyre side og partall på venstre side.

 

Bolignummer (bruksenhetsnummer)

Alle boliger har i tillegg til adresse også et bolignummer. I hus med flere boenheter har hver enhet eget bolignummer. Disse skal ha adressemerke med bolignummer plassert synlig på eller ved inngangsdøren. 

Adressemerket skal inneholde informasjon om boligens vegadresse, altså vegnavn og -nummer. I tillegg skal leilighetens bolignummer stå på. Det er eiers ansvar å merke boligen med adressemerke, adressemerke bestilles hos en profesjonell aktør eller kan skrives ut på kartverkets hjemmeside.
 

Spørsmål?

For spørsmål om adressering, kontakte oppmålingsavdelingen eller send en henvendelse til postmottak@narvik.kommune.no