Slik søker du

Noen byggetiltak kan du sende inn søknad om selv. Her er en veileder for hvordan du søker om byggetiltak på egenhånd.

1. Sjekk om du må sende inn byggesøknad 

Sjekk først om du må søke, om du kan søke selv eller om fagfolk må søke for deg.

2. Kan du bygge og søke selv?

Sak 10 § 6-8 sier følgende om personlig ansvarsrett for selvbygger:

Skal du søke som selvbygger fastsetter det at tiltakshaver kan tildeles ansvar i egen byggesak, uten at det tas hensyn til kravene til ansvarlige foretak i kapitlene 9, 10 og 11. Tiltakshaver må likevel sannsynliggjøre at arbeidet blir utført i samsvar med plan og bygningsloven, byggesaksforskriften, byggteknisk forskrift og gjeldende planbestemmelser. Godkjenning som selvbygger begrenser seg til tiltak i tiltaksklasse 1. Tiltakshaver er ansvarlig for kvaliteten i det arbeidet som utføres.

Vilkårene er for det første at det dreier seg om bolig- eller fritidsbygning (helårsbolig, fritidsbolig og garasje, uthus, påbygg, tilbygg o.l.). Eiendom til annet formål (f. eks. næringsvirksomhet) faller utenfor.

Det er videre et vilkår at det gjelder byggverk til selvbyggers eget bruk. Enebolig omfattes, mens tomannsbolig faller utenfor. Også rekkehus faller av samme grunn utenfor.

Les mer om bestemmelsen.

3. Sjekk planer og bestemmelser for din eiendom

Før du starter å bygge, rive eller endre noe på eiendommen må du undersøke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom.  Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer og hva du kan bruke bygget på eiendommen din til.

4. Få veiledning

Du har mulighet til å kontakte enhet Areal og byggesak for veiledning med din byggesak før du går i gang med prosjektet. 


Husk å beskrive hva du tenker å gjøre så godt som mulig i bestillingen. Da vil saksbehandleren som skal hjelpe deg kunne forberede veiledningen på forhånd, slik at du får best mulig hjelp. 

5. Samle alt du må ha med i byggesøknaden

  1. Beskrivelse av hva du søker om - skriv et følgebrev som gjør det enkelt for saksbehandleren å forstå og sette seg inn i hva du søker om. Dersom tiltaket er avhengig av dispensasjon, må du også begrunne dette i følgebrevet. 
  2. Situasjonskart - du må legge ved et situasjonskart hvor du har tegnet inn hva du skal bygge. På situasjonskartet må arealet på bygget/tiltaket oppgis, samt lengder på vegger og avstander til nabogrenser. 
  3. Tegninger - fasadetegninger må alltid sendes inn. Det kan også være du må sende inn målsatte plan- og snittegninger, avhengig av hva slags tiltak det søkes om. 
  4. Beregning av utnyttelsesgrad - hvor mye du kan bygge på eiendommen din avhenger av hva planene for din eiendom tillater av utnyttelse, og hvor mye som er bebygd på eiendommen fra før. Dersom din eiendom er uregulert, har kommuneplanens arealdel § 4.4. bestemmelser om krav til minste uteoppholds areal (MUA), som begrenser hvor mye en eiendom kan bebygges. 
  5. Dokumentasjon på tilstrekkelig sikkerhet mot naturfarer - dokumentasjon på sikker byggegrunn skal sendes inn i alle byggesaker, med mindre naturfarer er nylig avklart i plan. En fagkyndig må gjøre undersøkelsene som kreves og utarbeide uttalelse som legges ved søknaden. For eksempel hvis eiendommen ligger under marin grense, på myr eller i faresoner for ulike skred. 
  6. Eventuelle dispensasjoner fra lov, planer og forskrifter - hvis tiltaket er i strid med lov, planer eller forskrifter, må du søke om dispensasjon fra bestemmelsene. Det er ikke mulig å søke om dispensasjon fra saksbehandlingsregler. Les mer om dispensasjoner.
  7. Eventuell avkjøringstillatelse -  dersom du i forbindelse med byggingen skal endre eller opprette en avkjørsel, eller endre bruken av eksisterende avkjørsel, må du sende inn søknad om dette til rette vegmyndighet. For kommunale veier sendes søknad til enhet Veg og park. For fylkesveier sendes søknad til Nordland fylkeskommune og for europa- og riksveier sendes søknad til Statens vegvesen. Tillatelse fra vegmyndigheten må legges ved i byggesøknaden. 
  8. Eventuelle uttalelser fra andre myndigheter - for eksempel Narvik vann, NVE, Bane Nor

6. Varsle naboene dine

Når alle dokumentene du trenger i byggesøknaden er klar, må du varsle naboene dine. Du trenger ikke varsle naboen dersom du skal gjøre små arbeider som ikke påvirker dem. 

Etter at varslene er sendt har naboen minst 14 dager på seg til å uttalelse seg om tiltaket. Naboene skal sende sine eventuelle uttalelser til deg. Det er flere måte å sende nabovarsel på:

  • Du kan møte om på døren
  • Du kan sende via e-post eller SMS
  • Du kan sende det rekommandert
  • Eller du kan bruke en digital søknadsløsning.


Hvis du varsler på e-post eller SMS, må mottakeren sende et svar tilbake som bekrefter at e-posten/SMS 'en er mottatt.

Trinn 7. Send inn komplett søknad

Dersom du har brukt digital søknadsløsning sendes søknaden til kommunen via denne. 

Ellers må de utfylte skjemaene med vedlegg sendes til postmottak@narvik.kommune.no.

Dersom du ønsker å sende fysisk papirsøknaden sendes denne til Narvik kommune, Postboks 64, 8501 Narvik.