Sletting av seksjoner

Slik går du frem for å slette et eierseksjonssameie, og omgjøre eiendommen til et vanlig sameie.

Når vi sletter et eierseksjonssameie blir eiendommen et vanlig sameie. De som før var seksjonseiere, blir nå sameiere i endommen med samme andel som før. Fjerning av seksjoner forandrer ikke antall boenheter på eiendommen. Du kan be om fjerning selv, og du trenger ikke å ha fagkunnskaper for å gjøre det.

Kriterier og vilkår

Sletting av seksjonering kan kun gjennomføres dersom alle seksjonseierne og panthaverne samtykker.

Slik søker du

Søknad om sletting av seksjonering må inneholde navn til samtlige seksjonseiere, kommunenavn, gårds- og bruksnummer, adresse, og en tekst som beskriver at man ønsker å slette seksjoneringen på eiendommen.

Alle seksjonseiere må skrive under på søknaden. Underskriften må være i original.

Dokumentasjon til søknad

  • Skriftlig samtykke fra samtlige panthavere må legges ved. Det må komme klart fram at det er sletting av seksjonering panthaverne samtykker til
  • Dersom det er tinglyst urådigheter på eiendommen må det også legges ved skriftlig samtykke fra urådighetshaver.

Både samtykke fra panthaver og urådighetshaver må ha originale underskrifter.

Hvor sendes søknaden?

Søknad om seksjonering, reseksjonering eller sletting av seksjonering må ha originale underskrifter, og kan derfor ikke sendes digitalt. Vi ber om at søknad kun sendes pr. post.

Søknad med vedlegg sendes til:

Narvik Kommune
Postboks 64
8501 NARVIK

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstid er inntil 12 uker, men hvis vi har tid til overs, kan det hende vi jobber raskere. Denne tidsfristen starter når vi har mottatt en riktig og fullstendig søknad fra deg. Når søknaden din er godkjent, må vi holde på den i tre uker, til klagefristen har gått ut. Etter det kan vi sende den videre til tinglysning.

Klagemulighet

Etter at kommunen har gitt tillatelse til seksjonering må man vente til klagefristen er gått ut og eventuelle klager over vedtaket er avgjort før det kan sendes til tinglysning. Klagefristen er 3 uker.

Vedtaket kan klages på innen tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen sendes til Narvik kommune. I klagen angis hva som ønskes endret i vedtaket og dette begrunnes.

Har du spørsmål?

Hvis du har spørsmål om prosessen kan du ta kontakt med Areal og byggesak.

Telefon: 76 91 20 00
Åpningstid: Hverdager 08:00-15:30.
E-post: postmottak@narvik.kommune.no