Seksjonering

Seksjonering er oppdeling av eiendom i flere eierseksjoner. 

Eierseksjon betyr at du eier en del av en eiendom, og har enerett til å bruke en spesifikk del av den. Du kan selv søke om å seksjonere, og du trenger ikke fagkunnskap for å gjøre dette.

Kriterier og vilkår

  • Hver boligseksjon må være godkjent iht. plan- og bygningsloven
    Alle boligseksjoner må være likt som antall godkjente boenheter, og dette må kunne dokumenteres. Det er innsender som skal sende inn dokumentasjon på at alle boenhetene er lovlig etablert. Søknad om seksjonering kan sendes inn når det er gitt rammetillatelse.
  • Areal som må være fellesareal
    Arealer som er nødvendige for andre å ha tilgang til, må være fellesareal. Dette kan for eksempel være felles adkomstareal, trapperom, hovedstoppekran m.m. Dersom fellesfunksjoner som ikke er i daglig bruk ikke er plassert på fellesarealer, må det lages regler for tilkomst i vedtektene.
  • Andre kriterier og vilkår
    De fleste av andre kriterier og vilkår er gjentatt i søknadsskjemaet pkt. 6. Dette punktet er til hjelp for å sjekke at viktige kriterier er oppfylt. Hvis ikke alle punktene er krysset av og oppfylt, vil ikke søknad om seksjonering kunne godkjennes. 

 

Slik søker du

Søknad om seksjonering må sendes inn på søknadsskjema som er bestemt i forskrift. Skjema sendes til kommunen i papirformat med originale underskrifter av alle hjemmelshavere. 

Søknad om seksjonering (PDF, 2 MB)

Se veiledning til utfylling av “søknad om seksjonering”. (PDF, 626 kB)

Du må sende søknaden om seksjonering, reseksjonering eller sletting av seksjonering i posten. Den må ha originale underskrifter og kan ikke sendes digitalt.

Søknad med vedlegg sendes til:

Narvik Kommune
Postboks 64
8501 NARVIK

Dokumentasjon til søknad

  • Plantegninger som viser alle seksjonene som omfattes av seksjoneringen. Tegningene må vise grensene for bruksenhetene, seksjonsnumre og bruken av de enkelte rommene. 
  • Situasjonsplan over eiendommen som tydelig angir eiendommens grenser, omrisset av bebyggelse og grensene for eventuelle utendørs tilleggsdeler som skal inngå i bruksenhetene.
  • Rekvisisjon av oppmålingsforretning dersom bruksenheten skal ha utendørs tilleggsdeler.
  • Eventuelt skjema «Fordeling av sameieandeler ved seksjonering».
  • For foretak må firmaattest medfølge.
  • Ved førstegangsseksjonering må vedtekter for sameiet vedlegges.

 

Saksbehandlingstid

  • Kommunen bruker opptil 12 uker på å behandle saker, men det kan gå raskere hvis det er ledig kapasitet
  • Tiden begynner å løpe når søknaden er komplett fylt ut 
  • Når søknaden er godkjent og registrert, må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut
  • Klagefristen er tre uker
  • Deretter sendes det til tinglysning

Klagemulighet

Etter at kommunen har gitt tillatelse til seksjonering må man vente til klagefristen har gått ut og eventuelle klager over vedtaket er avgjort før det kan sendes til tinglysning.

Vedtaket kan klages på innen tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen sendes til Narvik kommune. I klagen angis hva som ønskes endret i vedtaket og dette begrunnes.

Har du spørsmål?

Hvis du har spørsmål om prosessen kan du ta kontakt med Areal og byggesak.

Telefon: 76 91 20 00
Åpningstid: Hverdager 08:00-15:30.
E-post: postmottak@narvik.kommune.no