Kriterier og vilkår
- Hver boligseksjon må være en godkjent boenhet iht. plan- og bygningsloven
Hvis reseksjoneringen går ut på at det endres på antall seksjoner, må det søkes om å slå sammen eller dele opp boenhetene. Antall boligseksjoner må være likt som antall godkjente boenheter. - Hvem skal signere søknaden?
Reseksjoneringens omfang vil avgjøre hvem som skal signere søknaden og hvem som eventuelt skal gi samtykke til den. Ved endringer som direkte berører en seksjon, for eksempel endring i seksjonsgrensen, endring av formål og endring av brøk, må berørte seksjonseiere skrive under på reseksjoneringssøknaden. - Andre kriterier og vilkår
De fleste andre kriterier og vilkår er gjentatt i søknadsskjemaet pkt. 7. Dette punktet er en hjelp for å sjekke at viktige kriterier er oppfylt. Hvis ikke alle punktene er krysset av og oppfylt, vil ikke søknaden om reseksjonering kunne godkjennes.
Dokumentasjon til søknad
- Eksisterende seksjoneringstegninger (over hele eiendommen) - både situasjonsplan og plantegninger.
- Plantegninger av alle planene som endres som følge av reseksjoneringen. Tegningene må vise grensene for bruksenhetene, seksjonsnumre og bruken av de enkelte rommene.
- Situasjonsplan over eiendommen som tydelig angir eiendommens grenser, omrisset av bebyggelse og grensene for eventuelle utendørs tilleggsdeler som skal inngå i bruksenhetene.
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning dersom bruksenheten skal ha utendørs tilleggsdeler.
- Eventuelt skjema «Fordeling av sameieandeler ved seksjonering».
- Firmaattest dersom hjemmelshaver er firma.
- Samtykke fra berørte panthavere med original underskrift og stempel.
- Dokumentasjon som viser hvem som kan undertegne på vegne av styret dersom det er nødvendig med samtykke fra årsmøtet eller styret. Dette kan for eksempel være firmaattest eller kopi av referat som viser hvem som er valgt inn i styret.
Slik søker du
Søknad om reseksjonering må sendes inn på søknadsskjema som er bestemt i forskrift. Skjema sendes til kommunen i papirformat med originale underskrifter av alle hjemmelshavere.
Søknad om reseksjonering (PDF, 899 kB)
Se veiledning til utfylling av “søknad om reseksjonering”. (PDF, 656 kB)
Søknad om seksjonering, reseksjonering eller sletting av seksjonering må ha originale underskrifter, og kan derfor ikke sendes digitalt. Vi ber om at søknad kun sendes pr. post.
Søknad med vedlegg sendes til:
Narvik Kommune
Postboks 64
8501 NARVIK
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid i kommunen er inntil 12 uker, men dersom det er ledig kapasitet vil saksbehandlingstiden bli kortere. Fristen løper fra søknaden er komplett og riktig utfylt. Etter at søknaden er godkjent og matrikkelført må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut (3 uker) før den sendes til tinglysning.
Klagemulighet
Etter at kommunen har gitt tillatelse til seksjonering må man vente til klagefristen er gått ut og eventuelle klager over vedtaket er avgjort før det kan sendes til tinglysning. Klagefristen er 3 uker.
Vedtaket kan klages på innen tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen sendes til Narvik kommune. I klagen angis hva som ønskes endret i vedtaket og dette begrunnes.
Har du spørsmål?
Hvis du har spørsmål om prosessen kan du ta kontakt med Areal og byggesak.
Telefon: 76 91 20 00
Åpningstid: Hverdager 08:00-15:30.
E-post: postmottak@narvik.kommune.no