Når du ber om våre tjenester, vil vi ta kontakt for en samtale og for å finne ut av ditt behov.
Denne samtalen vil handle om dine utfordringer, dine sterke sider, dine mål og dine muligheter. Vi vil snakke om hvordan vi kan støtte deg best, inkludert hjelpemidler og teknologi.
Første steg i helse- og omsorgstjenester er å sende en søknad, helst med så mye utfyllende informasjon som mulig. Du kan selv fylle ut søknaden, eller en pårørende kan gjøre det på vegne av deg:
Søk helse- og omsorgstjenester
Helse- og omsorgstjenestene er viktige for deg og de som er nær deg. Vi sørger for å dele ut disse tjenestene på en rettferdig måte, slik at alle som har krav på helsetjenester får et helsetilbud.
Finner ut hva du trenger
Vi gir tjenester basert på hva du behøver. Dette finner vi ut ved å snakke med deg. Hvis du ikke kan bestemme for deg selv, vil vi også snakke med de som er nærmest deg.
Bestemmer hva du får
Basert på samtalen vil vi bestemme hvilke tjenester du får. Du vil få et brev som forteller deg om du får tjenestene du søkte på eller ikke. Hvis behovene dine endrer seg, vil vi endre tjenestene du får. Hvis du ikke lenger trenger tjenestene, vil vi avslutte helsetjenestene.
Klage
Du kan klage på beslutningen vår. Du må gjøre dette innen fire uker etter at du mottok vedtaket. Du må sende klagen til Tildelingskontoret. Hvis vi ikke endrer vedtaket etter en annen gjennomgang, vil vi sende klagen videre til klagenemda eller Statsforvalteren. Det de bestemmer er endelig og kan ikke klages over.