Du kan kontakte oss skriftlig, enten på e-post, per post, eller med et skjema. Du kan enten ta kontakt direkte med barnehagemyndigheten, eller postmottak@narvik.kommune.no
Du kan ta kontakt på telefon hvis du ønsker å drøfte saken, men vi tar imot klager skriftlig.
Husk å ikke sende sensitiv informasjon på e-post. Vi har et digitalt skjema som kan benyttes for henvendelser som inneholder personopplysninger:
Sikker sending - skjema
Vi råder deg til å først snakke med barnehagens pedagogiske leder eller styrer før du klager til kommunen. Det kan være lettere å løse problemet på dette nivået.
Du kan også diskutere problemet med samarbeidsutvalget i barnehagen (SU), foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU), eller med eieren av barnehagen.
Hvis det ikke løser problemet, eller du ikke vil diskutere det med dem, kan du kontakte oss i kommunen.
Barnehagene er en del av utdanningsløpet, og alle barnehager skal ha god kvalitet på det tilbudet som gis. Alle barnehager skal følge barnehageloven og forskrifter til den, herunder rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Det er barnehagens oppgave å ivareta alle barns behov for omsorg, lek, læring og danning i samarbeid med barnets hjem. Personalet i barnehagen skal møte barn og foreldre med tillit og respekt. Personalet skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og barnehagen skal være et utfordrende og trygt sted for vennskap og felleskap.
Hvis du er misfornøyd med forhold i barnehagen må du ta det opp med barnehagens ledelse. Det er de som er ansvarlig for tilbudet, og som skal samarbeide med alle foreldre. Du kan også ta det opp i barnehagens samarbeidsutvalg. Hvis du ønsker å gå videre med din klage eller bekymring, kan du ta kontakt med barnehagemyndigheten i kommunen. Det er barnehagemyndigheten som har tilsynsansvar i alle barnehager.
Her er noen eksempler på tema som kan være bakgrunn for klage:
- Uheldig samspill mellom barn
- Barn som over tid ikke deltar i lek
- Vanskelig samarbeid med barnehagen
- Manglende informasjon om barnet ditt
- Manglende pedagogisk innhold
- Barns manglende mulighet til å påvirke barnehagehverdagen sin
- Lite utfordrende og stimulerende leke- og læringsmiljø både ute og inne
- Stor utskiftning av personalet over tid
Barn har rett på et trygt og helsefremmende miljø i barnehager. Veilederen Miljø og helse i barnehagen beskriver en del forhold som er "god praksis i barnehager", og som derfor legger lista for hva du som foresatt kan forvente av barnehagen.
Hvis du mener at barnehagen ikke oppfyller kravene til et trygt og helsefremmende miljø i barnehagen må du klage. Du kan klage på barnehagers inne- og uteområder, og barnehagers rutiner.
Her er noen eksempler på klager vedrørende barnas arbeidsmiljø:
- Manglende tilrettelegging for barn eller foresatte med funksjonsnedsettelser.
- Dårlig inneklima, for eksempel mugg, fukt, tung luft eller dårlig lukt.
- For lite lekeareal, enten utendørs eller innendørs.
- Manglende eller dårlige soveplasser.
- Dårlig sikkerhet, for eksempel mangler ved sikkerhetsrutiner, konkrete ting som kan føre til ulykker eller skader, eller at det har skjedd en unødvendig hendelse som førte til eller kunne ført tilhelseskade.
- Dårlige hygienerutiner eller smittevern.
- Dårlig renhold.
- Uhygieniske eller for få toaletter eller stellerom.
- Mye støy innendørs.
- Støy på uteområdet fra for eksempel trafikk eller byggearbeid.
- Måltidsrutiner.
- Uforsvarlig oppussing mens barnehagen er i drift.
- Dårlige psykososiale forhold, for eksempel at barnet ikke har det bra i barnehagen.
Når vi mottar klagen vurderer vi først hvilket ansvarsområde klagen faller inn under, og hvor alvorlig klagen er. Klager på forhold som kan medføre overhengende helsefare har høy prioritet hos oss, og da kan du forvente raskt svar.
Hva vi gjør med saken avhenger av hvor alvorlig forholdet som klages på er, og hva du som klager ønsker at skal skje videre. I noen tilfeller er det nok med en telefonsamtale med styrer, andre ganger avtaler vi et tilsyn med barnehagen, eller vi kommer på uanmeldt tilsyn.
Saksgangen ved klager følger forvaltningslovens prinsipper.
Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger vil vi ikke offentliggjøre den, men enkelte ansatte i barnehagen kan få se klagen du sender til oss dersom de ber om det. Det er fordi barnehagen er part i saken og dermed har rett til utvidet innsyn. Du kan få be om å være anonym dersom du har god grunn til det, men vi kan ikke garantere at du får være anonym.
Etter et eventuelt tilsyn sender vi ut en tilsynsrapport, eller vi sender barnehagen pålegg om å gjøre endringer. Du som klager vil få kopi av tilsynsrapporten eller pålegget vi sender til barnehagen. Du kan komme med innspill dersom du er uenig i vår konklusjon. Du kan også be om et møte med barnehagen hvor vi er til stede, noe vi forsøker å få til dersom vi har kapasitet til det.