Pressemelding - To nye smittetilfeller - 2. juli

Kommuneoverlegen melder om to nye bekreftede smittetilfeller i Narvik.

Kontaktperson for pressen er Iris Bartholsen, tlf.: 901 61 635

I går kveld meldte vi om to smittede. I dag har vi ytterligere to nye bekreftede smittetilfeller i Narvik.
De to nye er tilknyttet utbruddet i Henningsvær.

Smittesporingsarbeidet er avsluttet og vi har avdekket totalt tre nye nærkontakter.

I forbindelse med en av de smittede har det blitt avdekket 3 nærkontakter som nå er satt i smittekarantene.

Den andre har ingen nærkontakter som må i karantene, men vedkommende har vært på jobb på restauranten Fiskekroken i Narvik.

Vi ber derfor de som har vært på Fiskekroken 29. og 30. juni om å være spesielt oppmerksom på symptomer og å ha lav terskel for å teste seg ved mistanke om covid -19 sykdom.

Restauranten Fiskekroken har gode smittevernsrutiner, derfor ber vi ikke alle som har vært der om å teste seg, bare de som eventuelt utvikler symptomer eller de mistenker at de er smittet.

Testing ved symptomer eller mistanke om covid - 19 smitte
Dersom du har vært gjest ved Fiskekroken og utvikler symptomer eller mistenker covid - 19 smitte, kan du ringe Narvik Bedriftshelsetjeneste på tlf. 76 96 90 90 og bestille test frem til kl 15.00 i dag. NBHT vil utføre tester utover ettermiddagen. De som ikke får bestilt time ved vårt testsenter på havna i løpet av dagen, kan ringe koronatelefonen i morgen mellom kl 10 - 14 på tlf. 907 28 133 for testing.  Da vil testingen foregå på vår teststasjon ved brøytestasjonen på Bjørnfjell.

Kart til Teststasjon Bjørnfjell

Vi har dermed fire personer i isolasjon og 10 i smittekarantene.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene.

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittetilfeller vil komme mandag 5. juli, ca. kl. 13.00.  Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.