Pressemelding - Et nytt smittetilfelle - 27.05.21

Kommuneoverlegen melder om et nytt bekreftet smittetilfelle i Narvik.

Smittesituasjonen
Vedkommende som nå er bekreftet smittet, satt i smittekarantene i forbindelse med det pågående smitteutbruddet i Narvik kommune. Smittekarantenen er omgjort til isolasjon. Det er ikke avdekket nye nærkontakter og smittesporingsarbeidet tilknyttet dette nye smittetilfellet er avsluttet.

Vi har dermed 13 personer i isolasjon og 15 i smittekarantene.

I tillegg er det 17 personer i karantene ombord i malmbåten. Den har, som kjent, fått utvidet karantenetiden til 28. mai.

Vi er fortsatt på risikonivå 2 i Narvik kommune

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene.

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittetilfeller vil komme fredag 28. mai, ca. kl. 13.00.  Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille.

Her registrerer du deg digitalt

I neste uke mottar vi 1374 vaksinedoser og da fortsetter vi med risikogruppene 4 og 5, samt helsepersonell.