Vaksinestatus i Narvik kommune

Denne uken fortsetter vaksineringen av de over 75 år, og et utvalg av helsepersonell. De som ikke har registrert seg i vaksinekø oppfordres til å gjøre det.

Alle vaksinedosene brukes så snart de blir levert. Erfaringene fra de første ukene med vaksinering er god, og kommunen har kapasitet til å vaksinere flere hundre om dagen. Begrensningen ligger kun i hvor mange vaksinedoser som blir levert.

Stort sett alle som er 85 år eller eldre er nå ferdig vaksinert. Vaksineringen av de som er i aldersgruppen 75-84 år har startet, og i denne aldersgruppen innkalles nå de eldste først.

Onsdag 3.mars var første massevaksinering av helsepersonell, da ble blant annet fastleger, legevaktleger og personell på legekontor vaksinert. Også de aller fleste som arbeider på sykehjem og i bofellesskap er vaksinert, til sammen er ca. 400 helsepersonell vaksinert med første dose og ca. 100 har fått dose to. I tillegg har UNN Narvik vaksinert ca. 350 av sine ansatte.

Helsepersonell har fått AstraZeneca-vaksinen slik Folkehelseinstituttet har bestemt, mens den øvrige befolkningen over 65 år til nå har fått vaksinen fra Pfizer.

Ved utgangen av uke 9 var det totalt gitt 2292 vaksinedoser i Narvik kommune. 948 personer har fått begge dosene og er fullvaksinert, 1344 personer har fått første dose.

I uke 10 fortsetter vaksineringen av aldersgruppen 75 – 84 år. Det bor ca. 1500 personer i denne aldersgruppen i Narvik kommune, det vil ta noen uker før alle som ønsker er vaksinert. Det er ventet at vi får større vaksineleveranser de neste månedene.

Det er kun de som har registrert seg i vaksinekø som får tilbud om vaksinering. Narvik kommune bruker samme system som mange andre kommuner i landet. Registreringen skjer digitalt, og er også et system for timebestilling.

De som er 75 år eller eldre får noen få spørsmål de må svare på når de registrerer seg, mens de som er yngre må svare på noen flere spørsmål om sin helsesituasjon.

Når du har registrert deg blir du automatisk satt i vaksinekø. Når det blir din tur får du en tekstmelding om at du kan bestille time. Du kan ikke bestille time før du har fått denne tekstmeldingen. Vi vil hjelpe de som ikke får til å registrere seg.

Her finner du en grundig forklaring på hvordan registreringen skjer.

Narvik kommune følger de nasjonale retningslinjene for hvilke grupper som skal vaksineres og i hvilken rekkefølge det skal skje.

Les mer om vaksineprogrammet på Folkehelseinstituttets hjemmesider.

På Folkehelseinstituttets hjemmesider får du også informasjon om prioriteringsrekkefølgen av risikogruppene.