Flere tusen har registrert seg for vaksine

Om lag 6000 personer i Narvik kommune har registrert seg og er klar til å bli vaksinert mot covid-19. I neste uke starter vaksineringen av de som er 75 år og eldre.

Vaksineringen av de aller eldste er snart ferdig og denne uken åpnet kommunen for at alle over 18 år kan registrere seg på venteliste for å få koronavaksine.

Må ha bank-ID
Mange kommuner i landet har tatt i bruk det samme systemet og erfaringene er gode. Registreringen skjer på internett og deretter blir man automatisk plassert i vaksinasjonskøen ut fra de nasjonale kriteriene.

Her får du praktisk informasjon om hvordan registreringen skjer og du finner også linken du klikker på for å komme til registreringsløsningen.

Alle som skal registrere seg må ha bank-ID. Har du ikke det selv, kan du få andre gjøre registreringen for deg.

– Vi håper pårørende eller en god venn kan hjelpe dersom noen trenger hjelp til å registrere seg. Hvis ikke er det også mulig å sende en epost til vaksine@narvik.kommune eller ringe til vaksinetelefonen i kommunen, telefon 76 91 34 10, sier enhetsleder for forebyggende helsetjenester, Hanne Malme.

Spørsmål om helsesituasjonen
Når man registrerer seg må man svare på noen spørsmål. De som er under 65 år, får en del flere spørsmål om helsesituasjonen enn de som er eldre. Årsaken er at de over 65 år er prioritert på grunn av alder, mens de som er under 65 år og har underliggende sykdommer blir prioritert foran sine jevnaldrende.

Også vaksineringen i Narvik kommune går veldig bra. De aller fleste av de som bor på sykehjemmene i kommunen har nå fått begge dosene av vaksinen. I løpet av en kort tid vil også alle andre som er 85 år eller eldre ha fått første dose. Kommunen har tatt direkte kontakt med hver enkelt av disse.

Vaksinetelefonen er betjent
– Det er noen over 85 år som kommunen ikke har fått tak i og vi oppfordrer familie og venner om å spørre sine eldre om de har snakket med kommunen. Dersom de ikke har det ønsker vi at de registrerer seg eller tar kontakt med vaksinetelefonen, sier Malme.

Vaksinetelefonen er betjent hverdager mellom kl. 10.00 – 14.00 og man må være forberedt på en del kø. Hvis man ikke får til å registrere seg eller har spørsmål er det enkleste å sende en epost til vaksine@narvik.kommune.no

Et stort engasjement
Det er over 17 000 personer i aldersgruppen 18-85 år i Narvik kommune så vaksineringen vil skje over flere måneder. De prioriterte gruppene blir vaksinert i det tempoet vaksinen kommer til kommunen og det det vil kunne gå lang tid før de yngste aldersgruppene får mulighet til å bestille time.

– Vi ber uansett om at alle registrerer seg nå slik at vi kan planlegge bedre. Vi merker et stort engasjement blant innbyggerne og det er mange som tar kontakt og spør om når det blir deres tur. Vi håper at alle tar imot tilbudet om vaksinen, sier Hanne Malme som presiserer at både vaksinen og vaksineringen er gratis.